عشاق

سلام از اینجا رفتیم

رضا ملکی
عشاق

سلام از اینجا رفتیم



تاريخ : چهار شنبه 6 دی 1396 | 12:21 | نویسنده : رضا ملکی |

ب

تاريخ : سه شنبه 5 دی 1396 | 23:25 | نویسنده : رضا ملکی |

سخنان حکیمانه از استاد الهی

هیچ دعایی بالاتر از این نیست که خدا ما را از خودش دور نکند 

وهیچ دردی هم بالاتر از درد هجران نیست 

در زندگی مهم این نیست که به ایده آل زندگیتان برسید  

بلکه مهم این است که در مسیر رسیدن به ایده آل زندگیتان حرکت کنید

شما رهبر ارکستر سمفونیک افکار واحساسات خویشید 

نباید گام های خود را با صدای طبل وشیبور دیگران هماهنگ کنید

گوش به نوای درون خود بسپارید 

نواهایی که از درونتان برمی خیزد راهدایت کنید

ما موجودات خاکی نیستیم که به بهشت می رویم 

ماموجودات بهشتی هستیم که از خاک سر بر آورده یم 


موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: استاد

تاريخ : سه شنبه 5 دی 1396 | 17:4 | نویسنده : رضا ملکی |

مذمت دنیا

دنیا بسیار فریبنده است وهر چه در آن است فریب است وهرکه برآن است فانی 

است خیری در هیچیک از توسه های آن نیست مگر در تقوی 

از نهج البلاغه



تاريخ : دو شنبه 4 دی 1396 | 19:26 | نویسنده : رضا ملکی |

خودشناسی واراده

ما آدمیان برای مختار شدن نیز به خودشناسی محتاجیم 

زیرا برای تحقق مختاریت باید بیگانه را از خود برانیم وبرای این منظور باید خود وبیگانه را بشناسیم

تا مبادا صوفیانه برای دفع بیگانگان قلم بطلان برخود بکشیم 

ارادخ ازقید شخصیت شخص آزاد نیست وشخصیت مُهرخود 

را بر اراده می زند 

انسانی که بد پرورده شده است کارهای بد را اراده خواهد کرد 

در زمین مردمان خانه مکن 

کار خود کن کار بیگانه مکن 

کیست بیگانه تنِ خاکی تو 

کز برای اوست غمناکیِ تو 

تا تو تن راچرب وشیرین می دهی 

جوهر خود را نبینی فربهی  

 از سروش  

شعر مولوی



تاريخ : دو شنبه 4 دی 1396 | 19:8 | نویسنده : رضا ملکی |

کلمات هم قافیه



آ


اما – نجوا – فردا – دریا – صحرا - رویا – شیدا – دنیا- دارا – دانا- دعوا- رسوا- معنا – تنها- یکتا – همتا- تینا- رعنا- شهلا- حاشا- اقوا- محیا- زیرا- عذرا- سارا- زهرا- لیلا- مینا- برپا- برجا- ویدا- مولا- سیما- آقا- پیدا- سودا- بگشا- فتوا- افزا- سرما- گرما- مارا- شبها- بیتا- عنقا- والا- بالا- زیبا- آیا – یارا – جانا- پهنا

تماشا- مسیحا- تمنا- شکوفا- تماشا- تبرا- تولا- مبرا – مجزا- محیّا- مسما- معما – هویدا – تسلا- تقاضا- درازا- فرادا- مدارا

دعا- دوا- روا- سوا- بنا- ثنا- رضا- فضا- قضا- شفا – جلا- صدا- بیا- بلا- ندا- فرا- ورا- هدا- چرا- خدا- عصا- رها- جدا- خفا- صفا- شنا- سرا- فدا- فنا- بقا- خطا- جفا- ریا- صبا- مرا- عبا- قبا- گدا- ابا- ربا- ادا- حنا- کجا- نما- عطا- نوا- جزا- سزا –عزا- غذا- رجا- سخا- حیا- طلا- ها
کیمیا- آشنا- مرحبا- مبتلا- مقتدا- رهنما- افترا- انتها 

ب
عجب – ادب- سبب- رجب- ذهب- طلب- عرب- غضب- نسب- وهب- طرب-رطب – لقب 
تب- شب- رب مشرب- عقرب- مذهب – مرکب – مکتب- مطلب- منصب- کوکب - مرکّب- مودّب – مرتب – 

صواب- ثواب – سراب- کباب- حساب- عذاب- خراب- شراب- کتاب- جواب- طناب- حباب- عتاب- حجاب- شتاب- جناب- نقاب- خطاب- شهاب- سحاب – تراب- مجاب- گلاب-رکاب –شباب-عقاب تاب- خواب- آب- ناب- باب- یاب –قاب اجتناب – انتخاب- انتصاب – ارتکاب – انقلاب – التهاب- مستجاب- اضطراب- اکتساب-افتاب 

مهتاب- توّاب- نوّاب – شاداب- آداب- ارباب- نایاب- محراب- اصحاب- پرتاب – اسباب-گرداب- دوّاب- سرداب- شبتاب
عجیب- غریب-قریب- رقیب –فریب- نهیب- نجیب- ادیب- جبیب- طبیب- خطیب – حسیب- شکیب سیب- عندلیب
آشوب – محبوب- مغلوب- مصلوب-معیوب- سرکوب- محجوب- منصوب- مکتوب- محسوب – مرطوب- مرغوب- مضروب غروب- خوب-وجوب- چوب


ت
نیست- چیست – کیست- زیست-بیست- لیست-ایست-بگریست – نگریست – عالیست –خالیست –جاریست
رحمت- نزهت- صحبت- حشمت- خلوت- حسرت- ظلمت- دولت- کثرت- قدمت- صحّت- همت- شوکت- نقمت- رفعت- مهلت- فرصت- غفلت- غیرت- سیرت- محنت- سرعت- علت- ذلت- خفت- دقت- منت- نصرت- صولت- نعمت- قسمت- کسوت- تهمت- زحمت- فطرت- عفت –تربت – غربت- سرعت – قیمت- رغبت- غیبت
قامت- طاعت – آیت- راحت- ساعت- عادت – غایت- ساحت
ملامت- سلامت- ندامت- شهامت- غرامت- قیامت- وخامت- کرامت – حجامت – جسارت – امامت - طهارت- حقارت- اسارت- عبارت- زیارت صداقت- رفاقت- حماقت- رسالت- عدالت- کسالت- اصالت- صلابت – نجابت- نیابت- قرابت- شفاعت- قناعت- شجاعت- برائت- قضاوت- قصاوت – عداوت- طراوت- تلاوت- سخاوت- سعادت- حسادت- ارادت- عبادت- عیادت- شهادت - اهانت- حظانت- حفاظت- دیانت – خیانت- شماتت- هدایت- حکایت- شکایت- نهایت- کفایت- حمایت- عنایت- روایت- سرایت – رضایت- رعایت - فضاحت –فصاحت – صراحت – ملاحت کثافت- خباثت- ریاضت – شباهت - لطافت
طبیعت- غنیمت – طریقت- شریعت- عزیمت- حقیقت – بصیرت- مرمت – مشقت – مذمّت- محبت- مسرت – منیت- نصیحت-فضیلت- 
عاقبت- عافیت- معذرت- منقبت- موهبت- معرفت- مغفرت- مشورت- تقویت- تسلیت- مرهمت- منزلت
مست – هست – بست – رست – جست – دست- شست – خست - شکست – پرست- نشست- گسست – خجست – الست- پیوست- تخت – رخت – درخت- سخت- لخت – بخت- تفت- نفت- رفت- سمت
گذشت – پلشت- دشت – گشت- 
گفت – خفت- رفت- جفت- مفت – شنفت- نهفت- شکفت- 
توست- جست- رست – شست- نخست –
بهت – کشت – مشت – پشت
بهشت- سرشت- نوشت- کشت- زشت- خشت – سرنوشت –
شگفت- خرفت – گرفت – فرست
افراخت – پرداخت – بگداخت – بشناخت – ساخت – باخت- تاخت – انداخت – نواخت - گداخت
طابوت – طالوت – جالوت – مبحوت– مبسوت – طاغوت – شاتوت – قنوت – سکوت- سقوت
دوست- اوست – پوست – نکوست – آبروست- (رجوع به - و- شود)
حیات- قنات – ثبات – فرات- نبات- صفات- برات- صرات - نجات- بیات- ذکات- صلات – برات - لات- التفات- احتیات – کلمات – درجات- مشکلات 

د
دود – زود- بود- رود- سود- جود- نبود – کبود – ستود- نمود- ربود- سرود- فرود- صعود – عمود- حسود- ورود- درود – زدود – ودود- گشود- شنود- شهود- وجود- سجود – فزود- موعود – مولود- مقصود – مشهود – مردود- مسعود- محمود – مطرود – مودود – خشنود – مسدود- موجود- آلود-معدود

شاد- باد- یاد- زاد- راد- داد- حاد- فریاد- آزاد- آباد- داماد- ایراد- امداد- تعداد- بیداد- افتاد- آحاد- فرهاد- فرزاد- خرداد – میلاد- میعاد- ارشاد-صیاد- جلاد- بنیاد-ایجاد- اضداد- سواد- زیاد- مراد- نهاد- عماد- مداد- مفاد- عناد- فتاد- کساد- ستاد- مباد- معاد- گشاد- اعتقاد- اعتماد- ازدیاد- ارتداد- اتحاد- انتقاد- فرستاد- پیشنهاد- استعداد- انعقاد

امید- جدید- رسید- دمید- نوید- مجید- فرید- وحید- پلید- خرید- سفید-سپید- سعید- حمید- کلید- رمید- دمید- تپید- چشید- کشید- شهید- شنید- ندید- دوید- خمید- پدید- چکید- برید- پرید- گزید- وزید- آرمید- عید- بید- چید- مرید 

خورشید- امیّد- جاوید- توحید- تشدید- تهدید- تمدید- ترسید- تردید- خندید- پرسید- تابید- چرخید- بارید- نالید- بالید- خوابید- تبعید- تقلید

سمند – کمند – بخند- پسند- گزند- چرند – نژند- بلند- سپند – پند- بند- زند- گند- قند- سوگند- خرسند- پیوند- اسفند- لبخند- دلبند 

کرد- سرد- درد- طرد- ورد- زرد- فرد- مرد- گرد- نبرد- نورد- نقد- عقد- عمد- قصد- عهد- شهد – عبد
برد- خرد- خورد- مرد- طرد- سپرد- آزرد- آورد
آید- شاید- باید- - رباید- سراید-گشاید- نماید- بیاید- فرماید
معبد- مقصد- احمد –مرقد- مسند- مرتّد – سرمد- آمد- داند- سازد- بازد- خواهد- دارد- ماند- بارد- خواند- ارشد- ایزد
ابد- صمد- مدد- احد- ولد- خرد- عدد- بلد- رسد- رود- کشد- نهد- دهد- بود- درد- شود- سبد- سند- چشد- برد- پرد- زند- کند- قد- رد- زد- بد- حد- سد- مد
ر
یار- بار- سار- جار- هار- زار- نار- خار- خوار- مار- تار- کار- عار- غار- غبار- سوار- فرار- خمار- ندار- هوار- قرار- نهار- نوار- بهار- کنار- نثار- دچار- شمار-حصار- فشار- شعار- وقار- دیار- انار- مزار- هزار- شکار- نگار- گوار- گذار – عذار –چنار- حمار- انتظار- افتخار- اعتبار- ابتکار- دادگار- یادگار- روزگار- آشکار- رستگار- ذوالفقار- کردگار- سایه دار- جویبار- شهریار- پرده دار- اختیار- استوار- اعتذار- اقتدار- 

رفتار- تکرار- اخطار- گفتار- دلدار- ایثار- اجبار- آثار- پیکار- انکار- هشیار- دیدار- بیدار- دشوار- آزار- آوار- بیزار- اخبار- اسرار- افکار- اظهار- اقرار- بسیار- گلزار- دیوار- معمار- مسمار- یکبار- دستار- بازار- پرگار- بیمار- مختار-امرار- اصرار- ابرار- انبار- زنهار- زنگار- هموار- سردار- افسار- هنجار- رخسار- پدیدار- گرفتار- طلبکار- بدهکار- هوادار- علمدار- سزاوار- خریدار- عزادار

شرر- خبر- ضرر- سحر- هدر- هنر- پدر- سفر- گهر- اثر- ثمر- نظر- گذر- شکر- قمر- فنر- ظفر- کمر- بشر- خطر- حذر- سپر- مختصر- مفتخر- منتظر- معتبر- معتذر- زر- در- بر- سر- پر- خر- شر- گر- هر – کر- تر- 

زیور- سرور- کشور- عنبر- خواهر- اکبر- اصغر- یاور- باور- ساغر- داور- لشکر- افسر- گوهر- دیگر- پیکر- مادر- دختر- ابتر- لنگر- سنگر- جوهر- مظهر- معبر- اختر- کافر- بنگر- دلبر- آذر- پرور- مضطّر- محضر- آخر- کیفر- خنجر- محشر- منبر-رهبر- گستر- اخضر- دفتر- انور- حیدر- خیبر- کوثر- قنبر- معطر- منور- محقر- مظفر- سراسر- ستمگر- برابر- مقدر- مکدر- مقرر- مصور- مذکر- برادر- پیمبر – توانگر- مسخر- انگشتر- پیغمبر

پور- حور- کور- دور- شور- نور- مور- گور- زور- سور- تور- جور- طور- بلور- غرور- سرور- شعور- قطور- صبور- تنور- حضور- مرور- بلور- قصور- زبور- ظهور- فکور- عبور- کرور- غیور- غفور- زنبور- مشهور- کافور- دستور- عصفور- معمور- معذور- مغرور- منصور- مبرور- مسرور- مسحور- مجهور- مقدور- معجور- مستور- مأمور- منظور- مهجور- رنجور- مشکور- مطهور- محشور- مزدور

پیر- شیر- سیر- دیر- گیر- زیر- بیر- تیر- حقیر- نقیر- فقیر- اسیر- نظیر- امیر- وزیر- کویر- کبیر- ضمیر- صغیر- کثیر- تفسیر- تقریر- تقدیر- زنجیر- تصویر- تصدیر- تأخیر- تأثیر- تقصیر- تزویر- دلگیر- تعمیر- تدبیر- تعبیر- اکسیر –شبگیر- تسخیر- نخجیر- تکفیر- 

شکر- کفر- ظهر- یسر- عسر- مهر- عذر- طهر- شور- 
نزر- ابر- شهر- قدر- حفر- صبر- قعر- دهر- بهر- بحر- چتر- نهر- زهر- قبر- زجر- قهر-مکر- امر- قصر- چبر- حشر- نشر- فجر- 
شعر- خیر- ذکر- فکر- سیر- غیر- مهر- هچر- کبر- صغر- سحر
قادر- ظاهر- نادر- ماهر- قاهر- طاهر- ساحر- خاطر- موثر – مدبّر – معبر- مقصّر- مصور- محیّر- مخیر
پر- آجر- تلنگر- تبحر- تمسخر- تحجر- تحیر- تصور- تبدر- تذکر- تشکر- تکسر- تکبر-تفاخر- تظاهر- 

ز
خیز- میز- تیز- ریز- هیز- عزیز- بریز- کنیز-گریز- پرهیز- پرویز- لبریز- آمیز- آویز- انگیز
راز- باز- ناز- گاز- ساز- دلنواز- احتزاز- احتراز نیاز- نماز- فراز-گداز-دراز- گراز- غماز- تراز- طراز- حجاز- آغاز- پرواز- ایجاز- پرداز- انباز- بزاز- افراز- ابراز- احراز- اعجاز-آواز- ممتاز-
روز- دوز- سوز- تموز- هنوز- فروز- بروز- عجوز- مجوز اندوز- افروز- آموز- دیروز- امروز- نوروز- پیروز- فیروز 

س
ترس- درس- یأس- عکس- لمس- نحس- شمس- نفس- حبس- حدس
یاس-التماس- اقتباس- قیاس- حواس- هراس- شناس- لباس- حماس- سپاس- الیاس-احساس- عباس 
نفس- هوس- عبس- جرس- قفس- قبس- فرس- پس- کس- بس- خس- رس- دلواپس
ملتمس- مجلس- مفلس- نرگس- مونس- موسوس - مدرس- مهندس –موسس- حس- مس
مأیوس- محسوس- منحوس- افسوس- فانوس- ملبوس- قاموس- محبوس- مأنوس- ناموس- طاووس- کابوس- بوس- لوس- فوس-اتوبوس- عروس- عبوس- نفوس-ملوس - فسوس – مجوس - خلوص - جلوس- شموس 

ش
آسایش- آلایش- آرامش- پیدایش- پیرایش- افزایش- آرایش – گنجایش- رزمایش - دانش- خواهش-رانش- تابش- کاهش- بارش- زایش- خارش- سرکش- چرخش- ترکش- بخشش- رنجش- ارتش- کوشش- جوشش- رویش- جنبش- ستایش- نیایش – نوازش- ستایش- گشایش- 


پوش- هوش- موش - نوش- کوش- گوش- جوش- دوش- آغوش- خاموش- مخدوش- پاپوش- بهنوش- مدهوش- فراموش - فروش- خروش – سروش- نقوش
کیش- ریش- نیش- خویش- بیش- تشویش- 

فاش- کاش- باش- خفاش- کفاش- نقاش- بشاش- فحاش- فراش- اوباش- عیاش- فراش- خراش- بپاش- تلاش- قماش 

عرش- فرش- بخش- پخش- وحش- نقش- رخش- کفش

ج
علاج – حراج- مزاج- سراج –خراج – رواج – باج – تاج- کاج- تاراج - اخراج – معراج – محتاج – حجاج –
ح
ضریح- صریح- ملیح- مسیح- کریح- ذبیح- مریح- قبیح

ف
اعتراف – انحراف – اعتکاف – اکتشاف- اعتلاف- انعطاف صاف - ناف- باف - قاف - طواف انصاف – الیاف – کشاف – الطاف – اصراف – اهداف – اوصاف
کف - صف – دف - هدف – صدف – شرف – شعف- علف – طرف- خلف – تلف – نجف
حریف – ضعیف – نحیف – ظریف – کثیف – حنیف- شریف – سخیف- خریف- لطیف – عفیف- 
برف- صرف- ظرف- وصف- سقف- کشف- ضعف- حذف- طرف- ژرف

ق
عاشق- شایق- صادق- لایق- خالق- ناطق- سابق- قایق- رازق- مشرق- منطق- خلایق- حقایق- شقایق- دقایق- موافق- مصدق- مشوّق- 
رواق- سیاق- وفاق- نفاق- فراق- اطاق- عراق- طلاق- اتفاق – اشتیاق- انشقاق- اختناق- انطباق- احتراق
عشاق- رزاق- میثاق- مشتاق- اخلاق- آفاق- اوراق- اغراق- طاق- ساق
ک
پاک – خاک – باک- ناک – چاک – خاشاک- غمناک- پژواک- افلاک- املاک- هلاک – پلاک – مغاک – فداک- ملاک

گ
مرگ – برگ – رنگ- سنگ- چنگ- زنگ- ننگ- تنگ- جنگ-درنگ- نهنگ- پلنگ- زرنگ-شرنگ- فرنگ- فهنگ- آذرنگ- نیرنگ

ع
جمع- شمع- نفع-رفع- قطع- خلع- سبع- طبع- زرع-شرع
طلوع- شروع – رکوع- خضوع – خشوع – فروع – دموع - شیوع
غ
دماغ- سراغ – چراغ – فراغ- کلاغ- باغ- داغ – راغ – زاغ- ایاغ
ل
عدل- عقل- سهل- جهل- اهل- عزل- اصل-وصل- قتل- جعل- رذل- دخل- نسل- رمل- رحل-حمل
عمل- بدل- ازل- غزل- مثل- بدل- جدل- امل- عسل- محل- جمل- اجل- خلل- علل
گل- دل – خجل- زبل- کسل- سجل- 
کامل- سائل- مایل- زایل- عادل- غافل- عاقل- ساحل- جاهل- نازل- قاتل- حامل- باطل- واصل- آطل- حاصل-عامل- شامل- قائل- حائل- خازل- عاجل- منزل- محفل- محمل- مشکل- مقابل- مستعجل-مسائل- مشاکل- شمایل
تحمل- توکل- توسل- تجمل- تنزل- تزلزل- تفأل- تکامل- تغزل- تساهل- تبادل- تغافل- تحول- تبدل- تخیل- تعلل- گل- پل
مال- سال- قال- فال- حال- کال- بال- زال- یال- خال- لال- چال- شال- کمال- جمال- محال- خیال- وصال- طلال- هلال- حلال- جلال- بلال- تعال- مجال- زوال- نهال- سفال- ملال- مثال- سوال- وبال- خصال – اشکال- اشغال- اقبال- ابطال- اعتدال- آل- ابتذال- اختلال- اشتغال- احتمال- اتصال- 
تبدیل- تعجیل- انجیل- قابیل- هابیل- تحمیل- تقلیل- فامیل- تفضیل- تجلیل- تمثیل- تعدیل- تعطیل- تحصیل- 
مقتول- مسئول- مشغول- محلول- مدلول- معقول- موصول- مقبول- مشمول
قبول- رسول- عقول- بتول- عدول- ملول- حصول- اصول 
م
خام- رام- کام- جام- بام - سام- دام- نام- وام- گام- فام- سلام- کلام- حرام- دوام- عوام- مقام- صیام- پیام- نظام- تمام- مدام- مرام- خرام- غلام- طعام- مشام- سحام- همام- امام- کدام- نیام- الهام- پیغام- فرجام- اندام- آرام- اعلام- اطعام –احرام- انعام- اسلام- اوهام- دشنام- انجام- اقدام- اعدام- اصنام- خیام- ارحام- احترام- التیام- مستدام- انتقام – ازدهام- اهتمام- احتشام- التزام-

گم - مردم- هفتم- هشتم- پنجم- سوم- دوم- گندم- تبسم- تجسم- ترحم- ترنم- تیمم- تلاطم- تکلم- تراکم- تفاهم- توهم- تحکم
غم- هم- کم- نم- خم- رم- جم- دم- بم- سم- محرم- مرهم- آدم- مبهم- خاتم- حاتم- ماتم- اعظم- عالم- پرچم- شبنم- خرّم- مریم- مقدم- محکم- مقدّم- مجسم- مصمم- فراهم- منظم- محرّم- معمم- مسلّم- مکرم- معظم- متهم- حرم- قدم- عجم- حرم- الم- عدم- قلم- رقم- ستم- کرم- حشم- خدم- صنم- 


عظیم- رجیم- وخیم- کریم- رحیم- نعیم- سقیم- شمیم- جحیم- قدیم- نسیم- مقیم- صمیم- یتیم- سهیم- کلیم- حریم

تقسیم- تعظیم- ترسیم- تفهیم- تقدیم- تقویم- تسلیم- تصمیم- تکریم- تسنیم- اقلیم- ترحیم- تحریم- تحکیم

مرحوم- مظلوم- معصوم- مفهوم- مرسوم- محروم- مکتوم- معلوم- محکوم – مخدوم- منظوم- مختوم
رسم- رحم- شرم- گرم- نرم- بزم- نظم- خشم- وهم- چشم- سهم
ن
آهن- سوسن- دامن- ماندن- گفتن- گلشن- مردن- بودن- میهن- روشن- کندن- معدن- گشتن- دیدن- چیدن- بردن- خرمن- گردن- روزن- روغن- دشمن- متقن- ایمن- شکفتن- شنفتن- سپردن- شکستن- نشستن- من- تن- زن- چمن- سخن- وطن- کهن- شکن- کفن- بدن- مزن- انجمن- یاسمن- پیراهن- بوسیدن- پوسیدن- پرسیدن- اهریمن- 

فزون- نگون- شگون- درون- برون- فسون- عیون- جنون- مصون- ستون- کنون- رهنمون- اندرون- خون- مجنون- محزون- بیرون- قارون- قانون- مضمون- افسون- کانون- هامون- مرهون- مصنون- ممنون- میمون- افزون- مدیون- مفتون- مقرون- خاتون- مکنون- اکنون- موزون

برین- نگین- چنین- همین- مبین- زمین- نشین- یقین- گزین- ثمین- جبین- حزین- پسین- یمین- لعین- کمین- متین- امین-– مومنین- آفرین- بهترین- انگبین- نمکین- آخرین- مرسلین- آتشین- دفین- دین- زین- چین- کین- مین- بین- تین - راستین- آستین- غمگین- چرکین- تسکین- تلقین- آئین- مسکین- سنگین- مشکین- ننگین- رنگین- تمکین- آذین- آمین- آگین- شیرین- دیرین-بالین- زرّین- تحسین- پروین- شاهین- تضمین- چندین
توان- جوان- روان- زمان- جهان- اذان- دوان- امان- کمان- نشان- کشان- خزان- نهان- عیان- چنان- بمان- همان- عنان- زنان- زبان- مکان- کیان- گمان- زیان- کران- گران- فشان- میان- دهان- بیان- کنان- بخوان- بدان- مران- خران- جان - دیگران- کهکشان- بیکران- خیزران- امتحان- آسمان- مهربان- سایبان- آشیان- قهرمان- عنفوان- جاودان- دلستان- رایگان- کاروان- ارمغان- برسان- بکشان- بچشان- بستان- نگران- ستارگان



شیطان- طوفان- سامان- گلدان- آبان- باران- درمان- حیران- کرمان- تابان- چوپان- حیوان- آسان- بی جان- دامان- ویران- ایمان- سلطان- ایران- خندان- قرآن- فرقان- پیمان- ریحان- دوران- بنیان- بستان- سبحان- عریان- گریان- پنهان- انسان- عصیان- نسیان- پایان- برهان- افشان- جولان- رحمان- احسان- کوهان- مژگان- چشمان- عنوان- مستان- قربان- دیوان- میزان- پیشان- فرمان- زندان- رندان- رخشان- ارزان- نتوان- گردان- مهمان- کنعان- رمان – جبران- میدان - مرجان- پیکان- ارکان- جنبان- یزدان-دکان- عرفان- بهتان- فتان- پوشان- امکان-اسکان- ترسان- پشیمان- پریشان- مسلمان- فروزان- بیابان- گریبان- سلیمان- شبستان- نیستان- گلستان- نگهبان- مگردان- نمکدان- سخندان- سخنران- گریزان- بمیران- جهان بان- دبستان- دلیران- بهاران- فراوان- جوانان- 


بطن- رهن- صحن- شأن – قرن- جشن- امن- لحن- وزن
ه
تباه- گناه- پناه- کلاه- رفاه- پگاه- گیاه- سپاه- مباه- سیاه- گواه- نگاه- بخواه- چاه- راه- جاه- ماه- شاه- گاه- کاه- آه- گمراه-کوتاه- الله – دلخواه- اکراه – اشتباه
دیوانه- افسانه- پروانه- بیعانه- مهرانه- پیمانه- کاشانه- دردانه- رندانه- شاهانه- ویرانه- تازانه- فرزانه- بیگانه- مستانه- میخانه- گلخانه- خانه- دانه- لانه- شانه- گانه- جوانه- فسانه- روانه- ترانه- بهانه- نشانه- یگانه- شبانه- زمانه- میانه- کرانه-کمانه - پیمانه- شرمانه- مردانه – تازیانه- زیرکانه- محرمانه
کوه- روح- ستوه- شکوه- گروه- اندوه- انبوه
خنده- زنده- بنده- آکنده- پرونده- سازنده- زیبنده- جوینده- پوینده- یابنده- تابنده- بخشنده- گوینده- کوبنده- سوزنده- افکنده- شرمنده- رزمنده- آینده- پاینده- رخشنده- رونده
و
بانو- ابرو- دارو- پهلو- گیسو- آهو- هندو - بازو- نیکو- جادو- پهلو- آبرو- او- رو- بو- خو- مو- جو- گو- کو- قو- سو- هلو-کدو- عمو- عدو- وضو- سبو- فرو- نکو- ترازو – هیاهو – پرستو - 
معجزه- مائده- نامده- برهمه- عاطفه- واصله- نافله- قافله- میکده
ی
کوی- جوی- سوی- خوی- بوی- روی- سبوی

گرفته از اینترنت



تاريخ : دو شنبه 3 دی 1396 | 23:56 | نویسنده : رضا ملکی |

عاشق ومعشوق

عشق بدون وفاداری ممکن نیست 

درعشق آرامش ووقاری وجود دارد که گویا دربهشتی 

عشق جستجوی حقیقت در خارج از جاده های عادت است 

عشق تنها با دو بودن معنا دارد 

عشق هم می تواند حیات بخش باشد هم خطر آفرین 

در عشق عاشق به معشوق به عنوان وسیله نمی نگرد 

عاشق مجذوب کلیت معشوق است 

روابط جنسی واقعیت ندارددر عوض آنچه واقعیت داردخود شیفتگی است آنچه که تصور روابط جنسی محکم نگاه می دارد

رابطه جنسی رابطه نیست 

لذت جنسی نهایتا فردی است تو وسله ی برای لذت من 

ولی عاشق به معشوق به عنوان وسیله نمی نگرد 

میل مجذوب عضو خاص است وعشق مجذوب کلیت معشوق است 

رابطه جنسی متحد نمی کند جدا می کند 

به همین دلیل طرفین پس از رابطه جنسی به هم پشت می کنند 

اگر خودتان را با لذت جنسی محدود کنید با این کار نمی توانید با معشوقتان ارتباط برقرار کنید 

زیرا هدفتان کام گرفتن است 

معاشقه نمادی از تسلیم تمامیت خود به معشوق است اما تمام عشق نیست 

بچه بخشی از عشق است میوه وتقویت کننده ی آن ولی معنای عشق نیست 

عشق مستلزم زحمت وتحمل دشواری وساختن است 

عشق یکی شدن نیست وتقلیل تفوت ها نیست 

عشق دیگر بودگی است 

درصحنه بودن دونفر باهم با تمام تفاوت هایشان 

عشق تجربه ی بی مرکز بودن است 

عشق مرکزیت زدایی است 

عشق عین بی هویتی وخالی بودن از خود است  

عشق انتخابی شور مندانه است 

عشق پشت سرنهادن مرزهای متعارف رباطه است وانحلال در دیگری نه مثل هم شدن نه یکی شدن 

عشق تهی بودگی است تا زمینه برای دیگر بودگی فراهم شود 

تا تو مرا پر ولبریز سازی 

(آلن و ودیو



تاريخ : یک شنبه 3 دی 1396 | 19:18 | نویسنده : رضا ملکی |

شاید بکارتان آمد

1-اگر پخت ماهی بوی آشپزخانه را نامطبوع می کند دو تکه دارچین را درآب بجوشانید فضای آشپزخانه عطراگین می شود 

2اگر داخل نان شاخه ی یا ساقه ی کرفس قرار دهید ماندگار ی نان بیشتر می شود 

3-روی قارچ هی خُرد شده آبلیمو بریزید تا تغییر رنگ ندهند

4-گل کلم را با آب مرغ پخت کنید تا بو ندهد



تاريخ : شنبه 2 دی 1396 | 23:6 | نویسنده : رضا ملکی |

تفاوت نظر ونگاه

هرنگاهی نظر نیست در نگاه فهم نیست اما در نظر فهم است  

مثال: حیوانات نگاه می کنند ودقیق تر از انسان اما در نگاهشان فهم واندیشه نیست اما نگاه انسان توأم با نظر واندیشه است ومعنی نگاهش  را می فهمد



تاريخ : شنبه 2 دی 1396 | 23:0 | نویسنده : رضا ملکی |

تأمل کنیدحتما به کارتون می آد

لقمان به فرزندش:

ازبی حوصلگی وبدخُلقی وکم صبری بپرهیز که با داشتن این صفات بد دوستی برای تو باقی نمی ماند 

لباس آدمیت خُلق نیکوست انسان خوش خُلق مانند کسی است لباس زیبا برتن کرده است حتی بد خُلقی باعث چروکیده شدن صورت و... ناراحتی های روحی می شود.------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

وقتی غصه می خوری درونت مه می گیرد.

آدم عاقل هیچ وقت ظلم نمی کند(دینانی

آهسته وپیوسته شیوه ء انسانهای با اراده است

آدم های راحت طلب به دنبال شانس هستند وشکست هایشان رابا شانس توجیه می کنند (دینانی

اراده ذاتی نیست اگر ذاتی باشد پس اراده نیست(دینانی

ویژگی انسانهای با اراده :

1-هدفمند2-اهل عمل 3-اهل یادگیری 4-صبور 5.ذنبال راههای متفاوت برای رسیدن به هدف ها 6. درحال رشد 7-اعتماد به نفس .

    برای خوب عمل کردن باید خوب اندیشید( از بزرگان

شکست تفکر زمانیست که متوقف شود .(به قلم نویسنده ی)

دلی که شکست قیمتش بیشتر می شود(به قلم نویسنده ی

ریشه همه ی گرفتاری های انسان از اخلاق بد است.(به قلم نویسنده ی

وقتی دل جای خدا باشد قیمتش بالا می رود.( به قلم نویسنده ی 

به آدم هایی که آرزوهای بزرگ دارند نمی شود اعتماد کرد( دینانی 

هر انسان یک خلوت گاه دارد که جز خدا تا ابد کسی در آن راه ندارد( دینانی 

انسانها وقتی بزرگ می شوند به کیفیت می اندیشند(دینانی 

زندگی مثل قایق است که دو پارو زن می خواهدیعنی زن ومرد ( قمشه ی 

کار خوب آن است که نفعش به من نرسد فقط برای خدا باشد(قمسه ی 

فهم آدمی حد دارد اما خواسته هایش نامحدود است ( دینانی 

مرز آزادی حقوق دیگران است ( به قلم نویسنده ی

 

انسان به اندازه ی سعی وکوشش می تواند از عقل بهره مند گردد(به قلم نویسنده ی 

زیبایی آدرس خونه خداست( قمشه ی 

منتظر فعال است نه منفعل زمستان منتظر بهار است اما تلاش می کند وخودش را گرم نگه می دارد(قمشه ی 

بسته بندی درست وبی کیفیت کار شیطان است (قمشه ی 

سرنوشت انسان را اندیشه اش رقم می زند( قمشه ی 

فکرکردن خاصیت عقل است (دینانی 

زندگی پل است واندیشه رودخانه(دینانی



تاريخ : شنبه 2 دی 1396 | 21:48 | نویسنده : رضا ملکی |

درس عربی فاعل سدمسد خبر

1- فاعل اسم مرفوعی است هیچ گاه اول جمله نمی آد 

2-اسم فاعل هم فاعل لازم دارد 

توضیح: هرگاه بعد از نفی واستفهام اسم فاعل قرار گیرد بعد از اسم فاعل فاعل است وبی نیاز از خبر  

مثال: هل عارفٌ انتما؟ 

هل :اسفهام 

عارفٍ:اسم فاعل ومبتدا

انتما:فاعل سدومسد خبر( بی نیاز از خبر یعنی دراین حالت بجای اینک بگوییم خبر است می گییم فاعل است)

مثال دیگر

ما مسافرٌ انتما؟ 

ما:نفی 

مسافرٌ:اسم فاعل مبتدا 

انتما :فاعل سدومسد خبر یا بی نیاز از خبر



تاريخ : شنبه 2 دی 1396 | 19:33 | نویسنده : رضا ملکی |

طبیعت بهار وزمستان



تاريخ : جمعه 1 دی 1396 | 1:5 | نویسنده : رضا ملکی |

دکمه لباس

در اسلام عزیز که پایه ارزشهای دینی ما از اون سرچشمه گرفته حکم است اگر دکمه لباس شخصی غصبی باشد نمازش باطل است ( غصبی وغاصب یعنی کسی که 

مال دیگری را برخلاف میل ورضای او تصرف کند)حال سئوال این است اگر بیشتر از دکمه لباس باشد باز نماز باطل است ؟چون امروزه مد شده خیلی ها میلیادری می برند ونوش جان می کنند البته ممکن است این میلیادری نوش جان کردن ها مال مردم نباشد خوب مال خودشونه ارث باباشون می خورند حیف ومیل می کنند نماز هم می خونند روزه هم می گیرند استغفار هم می کنند واز زندگیشون لذت می برندولذتشون هم مرهون رنج توده ی مردم است یعنی مردم صرفا زنده باشند وروز شماری گذر عمر کنند شب را صبح وصبح راشب  وعده ی قلیل همان کسانی که خونشان از مردم رنگین تر است وخوردن مال وسرمایه ملت را ارث بابا شون می دونند.البته بر گردیم به اون حکم اسلامی که گفته :برخلاف میل ورضای شخص باشد ناراحت نباشید میل مردم رضایت ومیل شماست صفا کنید خوش باشید وملت هم گذر عمر می کنند وبه تماشا می نشینند حیف ومیلتان رابخورید وبیاشامید 

از این ارثی که فقط شماها شایسته خوردن ومصرف آن هستید بقیه هم بجنبند کفایت می کند



تاريخ : پنج شنبه 30 آذر 1396 | 11:53 | نویسنده : رضا ملکی |

یلدا

سلام شب یلدا برهمه ی هم وطنان عزیزم مبارک ان شا الله در سایه عزت وسربلندی وعنایات خداوند کانون گرم خانوادهای ایرانیان پر از شادی وموفقیت ودرخشش باشد



تاريخ : پنج شنبه 30 آذر 1396 | 11:40 | نویسنده : رضا ملکی |

درچشم بی خوابم بخواب 

برای برداشتن قدم های بزرگ دنیای بزرگ لازم است 

مرز وجود انسان مرز اندیشه است.(دینانی)

سخن شما ظهور اندیشه شماست(دینانی) 

وقتی اندیشه ات وسع شدمُک وملکوتت وسع می شود(دینانی) 

اگر عقل به خودش آگاه نباشد نمی تواند چیزهای دیگر رابشناسد(دینانی)

فرمانروای هستی عقل است (دینانی)



تاريخ : سه شنبه 28 آذر 1396 | 18:28 | نویسنده : رضا ملکی |

دعای زرتشت پیامبر

ای خدای دانا چگونه راستکاران را از دروغپردازان بشناسم؟ چگونه دروغکاری که داده های تو را ندیده گرفته از راستی روی می پیچند وبا من ستیزه می کنندخوار نشمارم؟ چگونه با کسانی که از منش نیک گرزان واز راستی بیزارند وهمیشه سر ستیز وناسازگاری دارند رفتار کنم ؟ چگونه خود را از آزارشان دور نگه دارم وچگونه آنان را به راستی رهنمود واز چیرگی (تسلط) دروغ .برهانم ؟ مرا راهنمایی کن

من می خواهم با منش نیک دروغکاران را به پیروی از نیکی وراستی رهنمون شوم .ستمگری را از میان بردارم وبدخواهی راشکست دهم  

 

 



تاريخ : سه شنبه 28 آذر 1396 | 12:53 | نویسنده : رضا ملکی |

نماز زرتشتیان

1- نماز گاه هاون(بامدادان از برآمدن خورشید تا نیمروز)

هاوَنیِ اِ. اَشَ اُنِ.اشَ هِ رَ ثوِ.یَسنا ای چَ.وَهما ای چَ.خشنَ اُتراای چَ.فُرسس تَ یَ ای چَ 

ترجمه:من می ستایم وارج می گذارم وخشنود می کنم فرشته ی پاسبان بامداد پاک وسازنده راه (هاون) 

ساوِنگهی اِ.ویس یا ای چَ.اشَ اُنِ .اَشَ هِ رَ ثوِ.یسنا ای چَ.وَهما ای چَ.خَشنَاُترا ای چَ.فرسس تَ یَ ای چَ 

ترجمه:من می ستایموارج می گذارم وخشنود می کنمآن سرور دهکده (ویس) را که پاک ودادگستر وسازنده است 

2-نمازگاه رَپَتوَن(از نیمروز تا پسین) 

رشپیت وی نا ای .اَشَ هِ رَ ثوِ.یسنا ای چَ.وهما ای چَ خَشنَ اُتراای چَ.فرسس تَ یَ ای چَ 

 ترجمه:       من می ستایم وارج می گذارم وخسنود می کنم فرشته پاسبان نیمروز پاک را (رپیتون) 

فَرادَت فشوی.زَن توماای چَ.اُنِ.اَشَ اُنِ.اَشَ هِ رَ ثو.یسنا ای چَ.وهماای چَ.خشنَ اُتراای چَ.فرَسَس تَ یَ ای چَ 

ترجمه: من می ستایم وارج می گذارم وخشنود می کنم آن سرور شهر(زنتو) را که پاک ودادگستروسازنده است 

3-نماز گاه سروثرَم(فرورفتن خورشد تا نیمه شب) 

ایوی سر وثرِ ماای .اَی بی گَیاای.اَشَ اُنِ .اَشَ هِ رَ ثوِ.ینساای چَ.وهماای چَ.خَشنَ اُتر ای چَ.فرَسس تَ ای چَ. 

ترجمه:من می ستایم وارج می گذارم وخشنود می کنم فرشته ی پاسبان شب(اایوی سر وثرَم) پاک را 

فرادت ویسپام .هوجیاای تی ای .زَرَتشتروتِماای چَ.اَشَ اُنِ .اَشَ هِ رَ .یسناای چَ .وهما ای چَ .خَشنَ اُترا ای چَ.فرَسَس تَ ای چَ. 

ترجمه:من می ستایم وارج می گذارم وخشنود می کنم همه رهروان وراه اشویی زرتشت را و سرور اشوان را 

4-نماز گاه اوشَهی نا ای (ازنیمه شب تا برآمدن آفتاب) 

اوشَهی نا ای .اَشَ اُنِ .اَشَ هِ رَ ثوِ .یسنا ای چَ .وهما ای چَ.خَشنَ اُترا ای چَ.فرَسَس تَ یَ ای چَ.. 

ترجمه:من می ستایم وارج می گذارم وخشنود می کنم فرشته پاسبان پگاه(اوشهی ناای)پاک را . 

بِزِجیناای نمانیاای چا.اَشَ اُنِ .اَشَ هِ رَثوِ.یسناای چَ.وهماای چَ.خَشنَ اُترا ای چَ.فرَسَس تَ یَ ای چَ.

ترجمه:من می ستایم وارج می گذارم وخشنود می کنم آن سرور خانه (نمانا) که پاک وسازنده ودادگر است. 

اگر در این نمازها ریزبینی کنیم .دونکته ژرف درآن ها می بینیم نخست اینکههمه آنها از دوبخش فراهم آمده .در بخش نخست فرشته وابسته به آن گاه ستوده می شود ودر بخش دوم همتای دنیایی او. واین ترکیب نشان دهنده این معناست که در همه چیز دو رویه 

.مینوی ومادی.باید باهم کار کنند وهر دو راست وپاک باشند.دوم اینکه نماز پگاه (سحر) سرور خانه که سازنده ودادگر باشد ستوده می شود زیرا خانواده مهم ترین واحد اجتماعی استدرنماز بامدادان سرور دهکه سازنده ودادگر باشد ستوده می شود.درنماز نیمروز سرور سازنده ودادگر شهرودرنماز پسین سرور سازنده ودادگر کشور وسرانجام درنماز شامگاهی سرور اشویی ونیکی که تاریکی شب را به روشنایی روز می گرداندستوده می شود

 



تاريخ : سه شنبه 28 آذر 1396 | 1:15 | نویسنده : رضا ملکی |

نام دوازده ماه سال در آیین زرتشت

1-فروردین:ماه فره وشی ها ( روان هی پاسدار وپیشرفت دهنده)

2-اردیبهشت : ماه راستی ها ودادگری ها. 

3- خرداد: ماه خودشناسی ها ورسایی ها 

4تیر: ماه برکت وفراوانی 

5- امرداد: ماه بی مره گی ها "جاودانی.

6-شهریور: ماه نیروی سازنده وبرگزیده .

7-مهر: ماه دوستی وپیمان .

8- آبان: ماه آب ها.

9- آذر: ماهآتش وفروغ پاکی .

10-دی: ماه دهش .دادار.

11-بهمن : ماه خرد (منش) 

12-اسفند: ماه مهر وآرامش افزاینده



تاريخ : سه شنبه 28 آذر 1396 | 1:7 | نویسنده : رضا ملکی |

پیوندهای همسری در آیین زرتشت

1-پادشاه زنی: آن هنگامی بود که دختر باکره ی با اجازه ی پدر ومادر باشخص دلخواهش  پیوند می بست .این عالی ترین شکل ازدواج بود ودختر وپسر از همه 

مزایا برخوردار بودند. 

2-ایوک زنی: آن هنگامی بود که پدر ومادری با دختر وهمسر آینده اش توافق می کردند که نخستین فرزند پسرشان را به فرزند خواندگی به آن ها بدهند

چنین فرزندی از پدر بزرگ ومادر بزرگ مادری ارث می برد واز این رو کسانی که وارد به چگونگی این نامگذاری نبودند گمان می کردند که این فرزندبرادر مادرش هم هست در حالی که چنین نبود .والبته چنین ازدواجی چون با رضایت پدر ومادر وبا موافقت ودلخواه خود دختر انجام شده بود از جهت اجتماعی  اعتبار پادشاه زنی را داشت.

3-خود سر زنی: آن هنگامی بود که دختر بدون رضایت پدر ومادرش با شخص دلخواهش ازدواج می کرد . دراین صورت ازدواج صحیح وقانونی بود ولی دختر حق ارث بردن نداشت 

مگر آنکه پدر ومادر به دلخواه خودشان یا از راه وصیت سهمی به او می دادند.

4-ستر زنی : آن هنگامی است که زن ومردی نمی توانند صاحب فرزند شوند وحاضر می شوند هزینه زنا شوی دختری که آماده ازدواج است ودر برابرعروس وداماد

تعهد می کنند که یک یا چند فرزندشان را به فرزند خواندگی به زن و شوهری که هزینه عروسی را داده بدهند.

5-چاکر زنی: به ازدواجی گفته می شود که درآن دختر باکره نباشد مثلا قبلا شوهر داشته وشوهر اولش در گذشته باشد ودوباره شوهر کند.

در این پنج ازدواجی که بیان شد پیمان ازدواج موقت( کوتاه مدت) جایی ندارد

 

 

 

 

 

 

 



تاريخ : سه شنبه 27 آذر 1396 | 23:36 | نویسنده : رضا ملکی |

خدا می بیند

آهای کسانی که توبره دوختید برای  پر کردن مال مردم وگرفتن جان مردم  حال امروز من وما خراب است شما فکر آینده من ومایید آینده بهانه ی است برای گذر عمر من وما وپر شدن توبره وجیب شما چه من وماهایی  به امید فردای که نویدش رو می دهید ذزه ذزه در سخت ترین شرایط فقط وفقط به تما شای گذر عمرشان نشستند .شماهای که امروز حالتان خوش است با دست رنج مردم وحق مردم اما بدانید خدا می داند واین خانه پوشالی که با ضایع کردن حق مردم بنا کردید فرو خواهد ریخت وهم منفور مردم می شوید هم مغضوب خدا .



تاريخ : دو شنبه 27 آذر 1396 | 14:40 | نویسنده : رضا ملکی |

درد

حرفا زیادن چون دردا زیادن دردایی که در نهان خانه ی دل سنگین وسنگین ولبریز میشند اون وقت دنبال آشنای دلی می گردیم  وامانت داری ودرد آشنایی که شریک کنیم او را در این کنج دل وبیرون بکشیم دردای را که هنوز زخم نشده اند به لطف نوازشی وتوجهی .البته غمکده ی دل خیلی از اندوخته هاشو در خودش دفن می کنه وبه خاک می بره چون هنوز از آدم تا حالا کسی یافت نشده که انسان بتواند همه ی آنچه در نهان سرای دل مستور کرده بیان کند وهی دردا در دل می مونه وگره میشه وزخم .که گاهی در خلوتت با زخم های دلت درد ودل می کنی وسخن می گی وچشات به کمکت می آن وقطرات شبنم اشک از کوره دل  برگونه ها  جاری میشن ومرهمی اندبراین جهان غمکده ی دل 

                                                      



تاريخ : یک شنبه 26 آذر 1396 | 16:0 | نویسنده : رضا ملکی |

صبح یک روز پاییزی درشهر روتوصیه می کنم بخونید

 توخونه خسته شده بودم تصمیم گرفتم برم بیرون هم هوای به کله ام بخوره هم مقداری خرت وپرت بخرم لباسامو پوشیدم آرام آرام رفتم کنار بلوار بعد از یک بارش پاییزی شبانه مه ی غلیظ از قامت کوه های اطراف شهر به سمت دامنه ها کشیده شده بو د هوا مرطوب بود نه خیلی سرد ونه گرم  توفقی کوتاه نگاهم رفت به سمت خودروهایی که با سرعت خیلی   زیاد وحتی وحشتناک از هم پیشی می گرفتند نه به سرعت گیر توجه داشتند نه عابر. به نظر می رسید مسابقات اتومبیل رانی بود نه شهر. رانندگان از خود بی خود شده وسوار بر احساسات وهیجان فقط پا روی گاز. شاید  همه یه جورای قصد خودکشی داشتند وکیسه زباله هایی که شهر وندان داخل یا کنار خیابان رها کرده بودند زیر سرعت ماشین ها له می شد وسط خیابان کسی توجه نمی کرد اینجا  منطقه مسکونیست بهر حال کمی وضعیت تردد خلوت شد خودمو رسوندم اون ور بلوار تا سوار تاکسی بشم تاکسی توی همه نوع وسیله نقلیه گم شده بود چون همه مسافر کش بودند ومردم هم اهمیت نمی دادند وبه راحتی با هر وسیله ای می رفتندسوار تاکسی شدم در گوشه ی میدانی از شهر پیاده شدم کمی قدم زدنم داخل پیاده رو رفتم غالب پستی وبلندی بود ومی بایست مواظب باشی زمین سقوط نکنی وسنگ فرشاش هم لق شده پر از آب ولجن بود به محض اینکه حواست نبود پات روشون می رفت به سرعت می پاشید رو لباس خودت یا دیگری  از طرفی بیشتر خودروها تک سر نشین بودند وجوانانی بیکار وبی مسئولیت آلودگی صوتی ایجاد کرده وصدای خوانندها رو به بلند گو داده که واقعا گوش خراش بود و هر جا مسافر می دیدند همان جا ترمز می کردند  ولو وسط خیابان بود. بعد از یک ربع پیاده روی سوار تاکسی شدم دومسیر جلوتر دقیقا جای تاکسی برای پیاده کردنم توقف کرد کنار خیابان پر از آب باران ولجن بود داشتم به سختی خودمو کنار جدول می رساندم طوری که لجن نپاشه در این حین یک خودرو با سرعت از کنارم رد شد وکلی لباسام لجنی شد خودمو رسوندم پارکی نزدیک اون مسیر لجن رو بشورم به سمت دستشوی رفتم یا لوله آب نداشتند یا شکستکه شده بودند و وضعیت سرویس بهداشتی خیلی تهوع آور بود گشتیم بلاخره به یک لوله آب رسیدیم لجن رو شستم میز فلزی داخل پارک بود نشستم کمی آرام بشم بعد برم وقتی پا شدم شلوارم به یک بریدگی میز گیر کرد وپاره شد سر درد عجیبی گرفته بودم رفتم یک عابر بانک مقداری پول برداشت کردم تا چیزهایی که لازمه بخرم اول نانوایی رفتم جناب شاطر عزیز جلوی تنور از مچ تا آرنج هی مرتب عرقشو پاک می کرد وبا همان حالت نون رو تو تنور می نداخت چار ه ی نبود می بایست می خریدم چون این وضعیت  همه جا بود واز طرف دیگر نون های بدون کیفیت وداغ داغ رو مشتریا می گرفتند وبلافاصله داخل پلاستیک های نازک نازک می گذاشتند و می رفتند واصلا توجهی نداشتندکه این کار رو نباید بکنندبه سمت میوه وسبزی رفتم گفتم آقا یک پلاستیک بدید مقداری میوه جدا کنم گفت درهمه جدا کردنی نیست باز هم مجبور بودم بگیرم چون هم سر درد داشتم هم این روش فرهنگ شده بو د همه جا. مقداری سبزی گرفتم وهویج هم ارزون بود گفتم آقا دو کیلو هویج لازم دارم گفتش دو کیلوی نداریم همش 6 کیلوی داریم دوست داری بخر  از خیرش گذشتم مقداری گوشت چه گوشتی از آقا قصاب گرفتم وسریع سوار تاکسی شدم با سر درد وکلی درد نهفته در دل و آهی پرمعنا از این وضعیت ناهمگون در فضای شهر به خونه رسیدم لباسامو در آوردم دوش گرفتم رفتم داخل اتاقی از سر درد شدید دراز کشیدم استراحت کنم وپیش خودم می گفتم کاش داخل شهر نمی رفتم تازه متوجه شدم داخل شهر روح وروان آدم آشفته میشه ارامش رو باید درکوهسار بدست آورد. شهری که ضابط های فرهنگی هنوز در آن رشد نکرده همه چیز درآن نافرم و نادرست است  در آن از این بیشتر انتظار نبود وهر آن چه را من مشاهده کرده بودم در اثر همین رشد نایافتگی فرهنگ شهر نشینی بود. خلاصه شهر یعنی دغدغه .دیدن چیزهای نا مربوط .شنیدن صداهای گوش خراش وآزار دهنده.دیدن رفتارهای غیر منصفانه ونادرست وغیر شهر وندی .وپرخاشگری آدمها به هم .بی صبری وناشکری .بی نظمی .بی مسولیتی وعدم رعایت بهداشت شهری و.....



تاريخ : پنج شنبه 23 آذر 1396 | 19:13 | نویسنده : رضا ملکی |

بعشق لیلی

بعشق چهره لیلی دل بیچاره مجنون شد          ببوی زلفش دماغ عقل مفتون شد 

چو بلبل در گلستان سر زلفش همی نالم        از آندم کز غم عشقش دلم چون غنچه پر خون شد

همی گویم که درد دل بوصل او دوا سازم               ولی می بینم از هجرش که درد دیگر افزون شد 

سر زلف سیه دیدم شیدا وسودایی              ندانم تا دل مسکین در آن دام بلا چون شد 

برو ای عقل از عاشق مجو رای خردمند               که عشقش در درون آمد زخلوت عقل بیرون شد 

شعر از ولی



تاريخ : پنج شنبه 23 آذر 1396 | 16:58 | نویسنده : رضا ملکی |

مرد باش

بزغاله ی روی پشت بام بود وبه شیری که از پایین عبور می کرد توهین کرد وناسزا گفت .شیر گفت این تو نیستی که به من ناسزا می گویی بلکه  این جایگاه

توست که به من ناسزا می گوید .مبادا به وسیله ی  جایگاهت به دیگران توهین کنی .که تکیه گاهت با گذر زمان سست شده وفرو می ریزد آنگاه تو می مانی وآنهایی که تحقیرشان کردی پس در اوج قدرت مرد باش



تاريخ : چهار شنبه 22 آذر 1396 | 17:47 | نویسنده : رضا ملکی |

گاندی

گاندی به معشوقه اش گفت تونباید اون کسی باشی که من می خواهم ومن نباید اون کسی باشم که تو می خواهی کسی که تو از من می خواهی بسازی 

یا کمبودهایت هستند یا آرزوهایت من باید یهترینِ خودم باشم برای تو وتو باید بهترین خودت باشی برای من. هنر عشق در پیوند تفاوت هاست معجزه عشق نادیده گرفتن کمبودهاست.



تاريخ : چهار شنبه 22 آذر 1396 | 17:40 | نویسنده : رضا ملکی |

دل نوشته 2

یه وقتا خوبه خوبم

یه وقتا بده بده

یه وقتا بیقرارم یه وقتا برقرار

یه وقتا غمینم یه وقتا سبک ویه وقتا سنگین

یه وقتا باجمعم یه وقتا تنهایم

یه وقتا ته چاهم یه وقتا بربلندایه آرمانمم 

یه وقتا خنده ام یه وقتا زانو در کنج سینه ام 

یه وقتا غرق در مطالعه ام یه وقتا بی صبر وحوصله ام

یه وقتا میل به دریا دارم یه وقتا میل به صحرا 

یه وقتا عاشق شنیدنم یه وقتا غرق سکوتم

یه وقتا به گذشته می رم یه وقتا به آینده 

یه وقتا سنگ صبورم یه وقتا رنجور رنجورم 

یه وقتا پسم یه وقتا پیش

یه وقتا جوشم یه وقتا خروش

یه وقتا حالم یه وقتا بی حال

اما چند کلمه ی آشنا برای همه دوای همه ی وقتاست(امید.اندیشیدن.هدف.برنامه)

 



تاريخ : سه شنبه 21 آذر 1396 | 11:3 | نویسنده : رضا ملکی |

چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ . البته خیلی سخت نیست

 رفتم بانک گفتم جناب رئس گرفتارم یک فقره وام می خام گفت باید سپرده بگذاری بعد از 6ماه وام میدیم بعد از 6ماه رفتم بانک ریس بانک فرمودند  بایدحقوق بگیر بانک ملی باشی وخدمتت بالای 26 سال بیشتر نباشه ویک ضامن هم بیاری که حقوق بگیر بانک ملی باشه وباز نشسته هم نباشه وبیشتر از 26سال سابقه نداشته باشه گفتم خوب آقا اول می گفتید فرمودند همین که گفتم چاره ای نداشتم  گشتم وگشتم پیدا نشد دست از پا دراز تر رفتم بانک گفتم جناب رئیس چیزی که شما گفتید پیدا نمی شه گفتند خوب همینه بخشنامه است من هم جسارت به خرج دادم گفتم گویا برای عده ی بازنشسته وسرکار بودن حقوق بگیر بانک ملی بودن کوچک وضغیر بودن پیر وجوان بودن مهم نیست واون هم رقم بالاش وضامن هم لازم نیست چون ارث باباشونه 

وپس هم نمی دن مگه میلشون باشه که میلشون فقط برای گرفتن است نه پس دادن البته با اونا سخت برخورد می شه برای 5سال دسته چک بهشون نمی دن ! خوب تنبیه  سختیه پدرشون در می آد چندین میلیارد بگیری ونوش جان کنی واز دماغت بکشن بیرون 5 سال دسته چک ندن ! واقعا چرا اینقدر سخت می گیرند رئس فرمودند درست صحبت کن الان زنگ می زنم 110 ببرنت خلاصه گفتم جناب از خیر وام گذشتم سپرده ام رو بدید برم  گفت نمی شه یک مبلغی از ش بهتون می دیم وبقیه اش باید تو حسابت باشه نمی شه حسابتون رو مسدود کرد چون بخشنامه است بهر حال برای ما خرد و ریزها سراغ وام رفتن همین عاقبت رو داره  وبرای عده ی اون عاقبت .باید همین چرخ همین جور بچرخه تا...............................................



تاريخ : پنج شنبه 16 آذر 1396 | 12:26 | نویسنده : رضا ملکی |

دیده ودل

شکایت کرد روزی دیده با دل                                              که کارِ من شد از جورِ تو مشکل

تُرا دادست دستِ شوق بر باد                                         مرا کندست سیلِ اشک بُنیاد

تُرا گر دید جای آتش  مرا آب                                            تو زِ سایش بری گشتی من از خواب

زبس کاندیشه های خام کردی                                        مرا وخویش را بدنام کردی

از آن روزی که گر دیدی تو مفتون                                    مرا آرامگه شد چشمه ی خون

تو اندر کشورِ تن پادشاهی                                              زوال دولتِ خود چند خواهی 

چرا باید چنین خود کام بودن                                            اسیرِ دانه ی هر دام بودن 

شدن هم صحبت دیوانه ی چند                                       حقیقت جُستن از افسانه ی چند

ز بحرِ عشق موج فته پیداست                                          هر آنکو دَم ز جانان زد ز جان کاست

 

 

                                                                                                 اعتصامی



تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1396 | 21:44 | نویسنده : رضا ملکی |

دزدوقاضی

بُرد دزدی را سویِ قاضی عسس                                       خلق بسیاری روان از پیش وپس

گفت قاضی کاین خطا کاری چه بود                                    دزد گفت از مردم آزاری چه سود

گفت بدکردار را بد کیفرست                                                 گفت بد کردار از منافق بدتر است 

گفت هان بر گوی شغل خویشتن                                      گفت هستم همچو قاضی راهزن 

گفت آن زرها که بُردستی کجاست                                    گفت در همیان تلبیش شماست

گفت آن لعل بذخشانی چه شد                                          گفت می دانیم ومی دانی چه شد

گفت پیش کیست آن روشن نگین                                      گفت بیرون آرَدَت از آستین

دزدیِ پنهان وپیدا کارِ توست                                              مالِ دزدی جمله در انبارِ توست

تو قلم برحکمِ داور میبری                                                  من زِ دیوارُ و تو از در میبری

حد به گردن داریُ و حد میزنی                                           گر یکی باید زدن صد می زنی

میزنم گر من رهی خلق ای رفیق                                    در رهِ شرعی تو قطاعُ طریق

می برم من جامه ی درویش عور                                     تو رِبا و رِشوه می گیری به زور

دست من بستی برای یک گلیم                                        خود گرفتی خانه از دستِ یتیم 

من رُبودم موزه وطشت ونمد                                               تو سیه دل مدرک وحُکم وسند

دزدِ جاهل گر یکی ابریق بُرد                                            دزدِ عارف دفترِ تحقیق بُرد

دیده های عقل گر بینا شوند                                         خود فروشان زودتر رسوا شوند

دزدِ زر بستند ودزدِ  دین رهید                                        شحنه ما را دید وقاضی را ندید

من به راه خود ندیدم چاه را                                         تو بدیدی کج نکردی راه را

میزدی خود پشتِ پا بر راستی                                    راستی از دیگران می خواستی

دیگر ای گندم نمایِ جو فروش                                      بارِد ای عجب  عیبِ خود مپوش

چیره دستان می ربایندآنچه هست                                می بُرند آنگه ز دزدِ کاه دست 

در دلِ ما حِرص آلایش فزود                                       نیت پاکان چرا آلوده بود

دزد اگر شب  گرم یغما کردنست                                    دزدی حُکام روزِ  روشن است 

حاجت أر ما را از راهِ راست بُرد                                       دیو .قاضی را بهر جا خواست بُرد

ترجمه لغات

عسس./جمع عاس شبگرد پاسبان

شحنه/داروغه پاسبان 

برگوی/پذیرفتن پوشاندن 

تلبیش/پوشاندن پنهان کردنِ حقیقت فریب دادن

هَمیان/ انبان کیسهِ پول 

بارِد/سرد بی مزه بی ذوق ناخوشایند

رهید/رها شدن نجات یافتن 

عور/لخت برهنه آمده

آلایش/آلودگی ناپاکی

                                                                                                                                                                     اعتصامی



تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1396 | 20:51 | نویسنده : رضا ملکی |

بحث ضمایر درعربی

ضمیر اسمی است که برگوینده یا شنونده (مخاطب) ویا دیگری ( غایب ) دلالت دارد 

تقسیمات ضمیر .1-منفصل 2- متصل 

ضمیر منفصل .(ضمیری که به کلمه ی نچسبد)

مستقل است وبه تنهایی بکار می رود ومی تواند رکن جمله قرار گیرد.

ضمیر منفصل بر دو نوع است 

1-منفصل مرفوع 2- منفصل منصوب

ضمایر منفصل مر فوع آن است که در حالت رفعی استعمال شود ومبتدا قرار گیرد(اول جمله )وهمواره مبتدا هستند ومرفوع 

به شرح زیر می باشند.(هو .هما. هم .هی. هما .هن .أنتَ .أنتما .أنتم .آنتِ .أنتما .أنتن .أنا .نحن)

مانند آنتَ عالمُ (آنتَ مبتدا مرفوع ./عالمُ .خبر مرفوع )

ضمایر منفصل منصوب .آن است که در حالت نصبی بکار می روند ومفعول واقع می شوندوبه شرح زیر می باشند 

(ایاه .ایاهما .ایاهم .ایاها .ایاهما .ایاهن .ایاکَ .ایاکما .ایاکم .ایاکِ ایاکما .ایاکن. ایایَ .ایانا) همیشه مفعول هستند ومنصوب 

مانند ایاکَ نعبدُ ( ایاکَ مفعول است ومنصوب /نعبدُ فعل وفاعل است)

ضمایر متصل .بردونوع است 

1-متصل مخصوص فعل ( یعنی فقط به فعل اضافه می شوند ) 2- ضمایر متصل به هر سه قسم کلمه ( یعنی هم به فعل وهم به اسم 

وهم به حرف اضافه می شوند )

ضمایر مخوص به فعل 11لفظ است ( ا . و .ن.تَ .تُما .تُم تِ .تُما .تُنَ .تُ .نا) نقش انها فاعل است ومرفوع

مانند ذَهَبتُ ( فعل است وفاعل وفاعل آن ضمیر تُ است که به فعلِ ذهب چسبیده است

ضمایر متصل به هر سه قسم کلمه به شرح زیر است 

(ه.هما.هم.ها. هما.هُنَ.کَ.کُما.کُم.کِ.کُما.کُنَ.ی.نا) 

1اگر این ضمایر در آخر فعل ملحق شوند(اضافه)مفعول هستد ومنصوب مانند.الله نصرکم( کم مفعول ومنصوب است)المعلمُ اکرَمنی (ی مفعول است ومنصوب)

2- اگر به آخر اسم ملحق شوند مضاف ایه هستد ومجرور مانند صدیقکَ عالمُ 0 کَ به اسم اضافه شده مضاف ایه ومجرور است ( یعنی کسره دارد)

3- اگر به حرف بچسبند اسم آن حرف می باشند مانند اِنَکَ کرمٌ (کَ در انک اسم مشبهه ومنصوب 

4- اگر بعد از حروف جر بیایند مجرور هستندمانند السلام علیکم ( کم مجرور است 



تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1396 | 15:9 | نویسنده : رضا ملکی |

بحث الفاظ در منطق

موضوع منطق تصورات وتصدیقاتِ معلوم است که موجب کشف مجهول می شود وآن امورِ ذهنی است مثلا صورتِ ماه یا شکلِ ماه  یک صورتِ ذهنی است

برای اینکه این صورتِ ذهنی بهذهن کسِ دیگری منتقل شود باید علایمی باشد که نماینده آن معانی یا صورتِ ذهنی باشد که بهترین آن الفاظ است 

مثلا وقتی ماه را می بینیم صورتی یا شکلی از آن در ذهن نقش می بندد واگر بخواهیم به کسِ دیگری انتقال دهیم که این صورتِ ذهنی چیست باید لفظ

باشد وباصدا وصوت بیان می کنیم (این ماه است) یعنی خواسته واندیشه ومنظور خودمان را در قالبِ لفظی که (ماه) در هوا پراکنده می شود به دیگری انتقال می دهیم 

البته می توان مقصود خود را در قالب های دیگری هم به دیگرا انتقال داد ازجمله ( خط.  معنی .شیئ خارجی)

پس هر چیزی را به چهار صورت می توان به دیگران انتقال داد.

1-شیئ خارجی یا وجود خارجی (که همان ماه ) است که در آسمان می بینیم 

2-صورت ذهنی یا صورتی از ماه که در ذهن نقش می بندد 

3- علائم صوتی یا لفظی وقتی کلمه ی ماه را باصوت یا صدا بیان می کنیم 

4-علائم کتبی یا وجودِ کتبی وقتی کلمه ی ماه را برای انتقال به دیگران بصورت کتبی می نویسیم 

به عبارتِ دیگر هر وجودی را به چهار طریق می توان به دیگران انتقال داد 

1-یا با دیدن به دیگری انتقال می دهیم 

2- یا صورتی از آنچه که دیدیم 

3- یا با نوشتن انتقال می دهیم 

4- یا با بیان کردن انتقال می دهیم 

باز به عبارت دیگر وشاید روان تر هرچیزی به چهارشکل به دیگران انتقال می یابد 

1-شیئ خارجی یا وجودِ خارجی یا وجودِ عینی  یعنی چیزی را با چشم سر می بینیم مانند ماه .خورشید.....

2-معنی یا صورتِ ذهنی یا وجودِ ذهنی که شامل عکس یا صورتی از آنچه که می بینیم در ذهن نقش می بندد

3-لفظ یا غلائم صوتی یا وجودِ لفظی یعنی هر آنچه را که می بینیم یا در ذهن داریم با صوت یا صدا آنرا بیات می کنیم مانند این خورشید است

4-خط یا علائم کتبی یا وجودِ کتبی یعنی هر آنچه را که با صدا وصوت بیان می کنیم بنویسیم ( این خورشید است )



تاريخ : یک شنبه 12 آذر 1396 | 18:31 | نویسنده : رضا ملکی |

بحث معرِف ومعرَف در منطق

معرِف امرِ معلوم است برای شناساندن امرِ مجهول 

معرَف امور یا امرِ مجهول است که توسط امورِ معلوم شناسانده می شود.

مثال .جزیره چیست؟ ( امرِ مجهول یا معرَف)

قسمتی از خشکی را که آب احاطه کرده است ( امور معلوم یا معرِف)

پس.قسمتی از خشکی را که آب احاطه کرده است جزیره می نامند 

قسمتی. از. خشکی .را .که .آب. احاطه .کرده . است( مجموعا 9تصورِ معلوم است یا معرِف هستند)

جزیره امرِ مجهول یا معرَف است



تاريخ : یک شنبه 12 آذر 1396 | 17:32 | نویسنده : رضا ملکی |

اگر از چاقی خود رنج می برید ودوست دارید لاغر شوید در حد معجزه

1- خوردن قهوه سبز در طول چند هفته نتایج عجیبی دارد 

2- خوردن روزانه 3لیوان چای سبز 

3- خوردن هر روز یک لیوان آب با معده خالی

 

 

 

 

 

شبکه سلامت



تاريخ : دو شنبه 29 آبان 1396 | 7:52 | نویسنده : رضا ملکی |

راه تشخیص عسل خوب

عسل را از ظرفی در ظرف دیگر بریزید اگر عسل به شکل حباب در آمد خوب است 

2- عسل را در یخچال بگذارید باید شکرک بزند وموقع خوردن حس کنی دانه های شکر زیر دندان است 

3-اگر مورچه دنبا ل عسل آمد عسل طبیعی است واگر مگس آمد طبیعی نیست

عسل را بجوشانید سمی وخطر ناک می شود

 

 

 

 

 

گرفته از شبکه سلامت



تاريخ : یک شنبه 28 آبان 1396 | 17:40 | نویسنده : رضا ملکی |

چیزهای مضر

مضر برای کبد

چای .ادویه تند -غذای چرب- سیر داغ - پیاز داغ - تخم مرغ زیاد ( بیشتر زرده تخم مر غ مضر است) -دارو -تنقلات - پفک - روغن سرخ کردنی - حرارت دادن زیاد به روغن -شیرینی -غذای کنسرو شده وفریز طولا نی مدت 

            مضر برای کلیه 

رنگ مو - سوسیس وکالباس -شیرینی قنادی - غذای رستوران -نوشابه -آب یخ -آمپول جنتاماسین 

مضر برای گوش 

باید مواطب بود خون غلیظ نشود -ادرار رنگی نباشد

مضر برای چشم 

یبوست - چای - آب خوردن بین غذا - ما کارونی - 

مضر برای استخوان 

چای -ترشی - مرغ ماشینی -غذای های سردی بخش ( چون طبع استخوان سرد است) آب یخ - غذای ساندویچی - سیب زمینی زیاد چون طبع آن سرد است - برنج سفید ( لازم است با آن شوید یا پونه اضافه شود -ندیدن نور آفتاب .گرفته از شبکه سلامت



تاريخ : یک شنبه 28 آبان 1396 | 17:30 | نویسنده : رضا ملکی |

طز تهیه سس های طبیعی

طرز تهیه سس قرمز

1-سه عدد گوجه فرنگی درشت بدون پوست ودانه رنده کرده

2یک قاشق مرباخوری پونه کوهی یا نعناع خشک اضافه کرده

3روغن زیتون طبیعی دوسوم استکان 

4-یک حبه سیر بزرگ رنده شده 

5-یک قاشق چایخوری نمک وسپس مخلوط شوند 

                                 طرز تهیه سس سفید 

1-روغن زیتون نصف استکان 

2- پیاز یک عدد رنده شده 

3- یک حبه سیر رنده شده 

4- نصف استکان لیمو تازه 

5- کمی فلفل ونمک وسپس مخلوط شوند .گرفته از برنامه آشپزی



تاريخ : یک شنبه 28 آبان 1396 | 17:23 | نویسنده : رضا ملکی |

عاقل

عاقل بروظیفه خود عمل می کند وبرای خود می گذرد 

عاقل خیلی نرم خو است با شنیدن حرف حق آرام می شو د

عاقل دنبال آدمی است که از خودش داناتر است 

عاقل حرفی نمی زند که درو باشد

عاقل امیدواریش به خداست

 گزیده سخنان استاد دینانی

 



تاريخ : یک شنبه 28 آبان 1396 | 16:42 | نویسنده : رضا ملکی |

حلقه های سیاه دور چشم

این حلقه ها براثر خستگی وکمبود خواب ظاهر می شود وگاهی اوقات نیز ارثی است برای از بین بردن این حلقه ها موارد زیر لازم است 

1- یک قاشق کوچک مخمر آبجو 2-یک لیوان شیرد سرد 3-یک قاشق روغن زیتون 4-کمی آرد مخلوط کرده بگذارید خوب بهم بگیرد وسپس 20 دقیقه دور چشم بگذارید ویک گاز استریل 

روی ماسک قرار دهید سپس با آب گلاب آرام ماسک را پاره کنید

گرفته از تلتکس 



تاريخ : یک شنبه 28 آبان 1396 | 16:35 | نویسنده : رضا ملکی |

علت سفیدی مو

تمام شدن املاح معدنی بدن سفیدی قبل از کهولت سن 

منگنز در موزیاد باشد رنگ مومشکی است

2-روی در مو زیاد باشد رنگ آن بور است

3-پتاسیم زیاد باشد رنگ آن سرخ است 

نکته . خوردن سیری که در معادن منگنز کاشته می شود باعث مشکی شدن مو می شود



تاريخ : یک شنبه 28 آبان 1396 | 16:30 | نویسنده : رضا ملکی |

ویژگی انسانهای با اراده

1- هدفمند 2- اهل عمل 3-اهل یادگیری 4-صبور5-دنبال هدف هی متفاوت برای رسیدن به هدف هستند 6- اعتماد به نفس دارند

برنامه حال خوب 



تاريخ : یک شنبه 28 آبان 1396 | 16:26 | نویسنده : رضا ملکی |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Slide Skin:.